Avocat contestație decizie de impunere și litigii fiscale

Ați fost supuși unui control fiscal fiscal în urma căruia a fost emisă o decizie de impunere prin care au fost stabilite obligații fiscale suplimentare de plată?

Lupascu Law Office, cabinet de avocat specializat în drept fiscal,  a asistat și reprezentat cu succes numeroși clienți în procedura de contestare a deciziilor de impunere sau a altor acte administrativ fiscale.

În continuare vom prezenta care este procedura de contestare a deciziei de impunere sau a unui alt act administrativ fiscal și ce pași trebuie urmați pentru a obține anularea obligațiilor fiscale suplimentare stabilite de organul fiscal.

Modalitatea de atacare a deciziei de impunere sau a oricărui act administrativ fiscal este reglementată de Codul de procedură fiscală și presupune parcurgerea unei etape administrative și, după caz, a unei etape judiciare în fața instanțelor de judecată.

Etapa administrativă

Implică formularea, în termen de 45 de zile de la data comunicării actului, a unei contestații cu caracter administrativ. Complexitatea și modificările frecvente ale legislației fiscale impun consultarea unui avocat specializat în drept fiscal pentru formularea contestației împotriva deciziei de impunere sau a actului administrativ contestat.

Contestația se depune la organul fiscal care a emis actul atacat și este de competența organului specializat de soluționare a contestației din cadrul Ministerului de Finanțe.

Contestaţia se formulează în scris şi va cuprinde:
a) datele de identificare a contestatorului;
b) obiectul contestaţiei;
c) motivele de fapt şi de drept;
d) dovezile pe care se întemeiază;
e) semnătura contestatorului sau a împuternicitului acestuia. Dovada calităţii de împuternicit al contestatorului, persoană fizică sau juridică, se face potrivit legii;

În soluţionarea contestaţiei organul competent verifică motivele de fapt şi de drept care au stat la baza emiterii actului administrativ fiscal. Analiza contestaţiei se face în raport cu susţinerile părţilor, cu dispoziţiile legale invocate de acestea şi cu documentele existente la dosarul cauzei.

Organul de soluționare a contestației se pronunță prin decizie, prin care poate dispune:

  • admiterea contestației si, după caz, anularea totală sau parţială a actului atacat;
  • respingerea contestaţiei și după caz, confirmarea totală sau parţială a actului atacat;

Prin decizie se poate desfiinţa, total sau parţial, actul administrativ atacat în situaţia în care, din documentele existente la dosar şi în urma demersurilor întreprinse la organul fiscal emitent, nu se poate stabili situaţia de fapt în cauza supusă soluţionării prin raportare la temeiurile de drept invocate de organul competent şi de contestator. În acest caz, organul fiscal competent urmează să încheie un nou act administrativ fiscal care trebuie să aibă în vedere strict considerentele deciziei de soluţionare a contestaţiei.

Pentru un tip de creanţă fiscală şi pentru o perioadă supusă impozitării, desfiinţarea actului administrativ fiscal se poate pronunţa o singură dată.

Decizia privind soluţionarea contestaţiei se comunică contestatorului, persoanelor introduse în procedura de soluţionare a contestaţiei, precum şi organului fiscal emitent al actului administrativ atacat.

Procedura judiciară

Deciziile emise în soluţionarea contestaţiilor împreună cu actele administrative fiscale la care se referă pot fi atacate de către contestator sau de către persoanele introduse în procedura de soluţionare a contestaţiei, la instanţa judecătorească de contencios administrativ competentă, în condiţiile legii.

Calea de atac împotriva deciziei de soluționarea a contestației se poate formula în termen de 6 luni de la data comunicării acesteia.

Complexitatea și modificările frecvente ale legislației fiscale impun consultarea unui avocat specializat în drept fiscal pentru formularea formularea căii de atac

Litigiile privind actele administrative fiscale care privesc taxe şi impozite, contribuţii, datorii vamale, precum şi accesorii ale acestora de până la 3.000.000 de lei se soluţionează în fond de tribunalele administrativ-fiscale, iar cele care privesc taxe şi impozite, contribuţii, datorii vamale, precum şi accesorii ale acestora mai mari de 3.000.000 de lei se soluţionează în fond de secţiile de contencios administrativ şi fiscal ale curţilor de apel, dacă prin lege organică specială nu se prevede altfel.

Suspendarea deciziei de impunere

Desi s-a formulat o cale de atac împotriva unei decizii de impunere sau a unui alt act administrativ fiscal, aceasta nu este suspensivă de executare.

Acest lucru înseamnă că obligațiile fiscale stabilite prin decizia de impunere vor fi menționate în certificatul de atestare fiscală, iar neplata acestora va atrage aplicarea dobânzilor și penalităților de întârziere.

Cum se poate obține suspendarea unei decizii de impunere sau a oricărui act administrativ fiscal?

În cazuri bine justificate şi pentru prevenirea unei pagube iminente, persoana vătămată poate să ceară instanţei competente să dispună suspendarea executării actului administrativ unilateral până la pronunţarea instanţei de fond.

Instanţa soluţionează cererea de suspendare, de urgenţă şi cu precădere, cu citarea părţilor.

Hotărârea prin care se pronunţă suspendarea este executorie de drept.

Ea poate fi atacată cu recurs în termen de 5 zile de la comunicare. Recursul nu este suspensiv de executare.

Suspendarea executării actului administrativ are ca efect încetarea oricărei forme de executare, până la expirarea duratei suspendării.

În cazul suspendării executării actului administrativ fiscal, dispusă de instanţele de judecată în baza prevederilor Legii nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare, toate efectele actului administrativ fiscal sunt suspendate până la încetarea acesteia şi obligaţiile fiscale nu se înscriu în certificatul de atestare fiscală.

Aceste efecte privesc atât obligaţiile fiscale principale individualizate în actul administrativ suspendat la executare, cât şi obligaţiile fiscale accesorii aferente acestora, chiar dacă aceste obligaţii fiscale accesorii sunt individualizate în acte administrative fiscale care nu sunt suspendate la executare.

Lupașcu Law Office este un cabinet de avocat situat în București, care oferă asistență, reprezentare juridică și consultanță în mai multe arii de practică având o vastă experiență în interpretarea informațiilor complexe și să găsirea de soluții adecvate pentru problemele legale cu care se confruntă clienții săi. Pentru mai multe informații putem fi contactați la adresa de telefon 0740.233.104 ori la adresa de e-mail office@lupașculaw.ro