Taxa pe valoare adăugată este un impozit indirect care se aplică în fiecare stadiu al circuitului economic, asupra valorii adăugate realizate în fiecare etapă de către toți comercianții care contribuie la producerea și desfacerea unui produs sau serviciu, până când acesta ajunge la consumatorul final.
Taxa pe valoarea adăugată este reglementată de Titlul VI din Codul fiscal, care transpune regulile Uniunii Europene stabilite prin Directiva 2006/112/CE din 28.11.2006 privind sistemul comun de taxă pe valoare adăugată.
Complexitatea legislației în materie de TVA și multitudinea elementelor care trebuie analizate determină adesea reale dificultăți în stabilirea corectă a tratamentului fiscal aplicabil unor operațiuni din perspectiva TVA.
În esență, pentru ca o anumită operațiune să fie impozabilă în România trebuie să îndeplinească în mod cumulativ următoarele condiții:

  • să constituie o livrare de bunuri, o prestare de servicii, un import de bunuri sau o achiziție intracomunitară de bunuri;
  • locul operațiunii să fie considerat în România;
  • operațiunea să rezulte din una dintre activitățile economice prevăzute la art. 269 alin. (2) Cod fiscal;
  • operațiunea să fie realizată de o persoană impozabilă, astfel cum este definită la art. 269 alin. (1), care acționează ca atare;

În continuare, vom analiza principalele elemente necesare pentru încadrarea corectă a unor operațiuni din punct de vedere al TVA, atât din perspectiva persoanei care are calitatea de prestator/furnizor,  cât și din perspectiva persoanei care achiziționează bunuri/servicii.

1. Operațiunea trebuie sa rezulte din activitățile economice prevăzute de art. 269 alin. (1) Cod fiscal și să fie realizată de o persoană impozabilă

În sensul art. 269 alin. (1) Cod fiscal prin persoană impozabilă urmează a se înțelege orice persoană care desfășoară de o manieră independentă și indiferent de loc activități economice, oricare ar fi scopul sau rezultatul acelor activități.
Astfel, două condiții esențiale trebuie îndeplinite pentru a dobândi calitatea de persoană impozabilă din perspectiva TVA:

  • desfășurarea unei activități economice, oricare ar fi scopul sau rezultatul acesteia;
  • desfășurarea activității economice de o manieră independentă;

Noțiunea de activitate economică este definită de art. 269 alin. (2) Cod fiscal și cuprinde activitățile producătorilor, comercianților sau prestatorilor de servicii, inclusiv activitățile extractive, agricole, activitățile profesiilor liberale sau asimilate acestora, respectiv exploatarea bunurilor mobile corporale sau necorporale, în scopul obținerii de venituri cu caracter de continuitate.

2. Operațiunea să fie impozabilă în România

În situația în care operațiunea este realizată de către o persoană impozabilă care desfășoară o activitate economică, atunci următorul pas care trebuie parcurs pentru determinarea regimului juridic al TVA este stabilirea locului unde se consideră realizată operațiunea.

Conform art. 268 alin. (1) lit. b Cod fiscal operațiunile sunt impozabile în România din perspectiva TVA dacă au locul în România.
Fără a intra în detalii arătăm că locul livrării de bunuri este reglementat de art. 275 Cod fiscal, locul achiziției intracomunitare de bunuri este reglementat de art. 276 Cod fiscal, locul importului de bunuri este reglementat de dispozițiile art. 277 Cod fiscal, iar locul prestării de servicii este reglementat de art. 278 Cod fiscal.
În situația în care locul operațiunii nu este în România conform art. 275 – 278  Cod fiscal, atunci operațiunea nu este impozabilă în România și se declară pe rândul 3 în decontul de TVA.
Cu toate acestea, persoana impozabilă în cauză trebuie să verifice ce obligații fiscale îi revin în țara pe teritoriul căruia se consideră a fi realizată operațiunea.

3. Verificarea incidenței scutirilor

Dacă operațiunea este impozabilă în România, atunci persoana impozabilă trebuie să verifice incidența scutirilor prevăzute de art. 292, art. 295 – 296 și art. 310 Cod fiscal.
Dacă operațiunea este scutită, persoana impozabilă este obligată să justifice scutirile cu documentele specifice în funcție de natura fiecărei operațiuni în parte și să o înregistreze în rândurile specifice din decontul de TVA (rândul 1, 14 sau 15).

4. Identificarea cotei de taxă aplicabile și la determinarea persoanei obligate la plata taxei

În ipoteza în care operațiunea nu se încadrează în niciuna dintre scutirile prevăzute de art. 292, art. 295-296 și art. 310 Cod fiscal, fiind taxabilă, atunci se procedează la stabilirea cotei de taxă aplicabile și la determinarea persoanei obligate la plata taxei.
Cotele de taxă aplicabile în România sunt prevăzute de art. 291 Cod fiscal, cota generală fiind de 19% însă există și cote reduse de TVA de 9% și 5%.
În ceea ce privește persoana obligată la plata taxei, regula generală este că furnizorul sau prestatorul este persoana obligată la plata taxei.
Prin excepție, conform art. 307 alin. (2)  – (6) Cod fiscal furnizorul sau prestatorul nestabilit și, după caz, neînregistrat în România nu este obligat la plata TVA. În această situație persoana obligată la plata taxei va fi  beneficiarul.

Lupașcu Law Office este un cabinet de avocatură situat în București, care oferă asistență, reprezentare juridică și consultanță în mai multe arii de practică având o vastă experiență în interpretarea informațiilor complexe și identificarea de soluții adecvate pentru problemele legale cu care se confruntă clienții săi. Pentru mai multe informații putem fi contactați la numărul de telefon 0740.233.104, ori la adresa de e-mail office@lupasculaw.ro.